Apabila bahasa Inggeris
diturunkan statusnya selepas 10 tahun kemerdekaan, perkembangan bahasa Melayu
sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa pengantar dalam pendidikan menjadi semakin
menyakinkan. Bahasa Inggeris hanya tidak digunakan lagi dalam upacara-upacara
rasmi kerajaan, di pejabat-pejabat kerajaan atau sebagai bahasa pengantar di
universiti dan sekolah-sekolah, tetapi dalam bidang perundangan, perniagaan,
perbankan, perubatan, pergigian dan sektor swasta masih menggunakan bahasa
Inggeris sebagai bahasa utama dalam urusan mereka (Asmah Hj.Omar, 2003a:73).
Bahasa Inggeris kembali memberi cabaran terhadap bahasa Melayu apabila kerajaan
memperkenalkan polisi penswastaan dan pensyarikatan apabila pengkorporatan
institusi pengajian tinggi awam dan pusat pendidikan tinggi swasta diwujudkan.
Ini bermakna berlakunya perubahan dasar terhadap bahasa dan pendidikan negara
yang membenarkan penggunaan bahasa Inggeris dengan lebih luas lagi. Gejala ini
menjadikan martabat dan status bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan
bahasa ilmu tercabar.
Thursday, February 20, 2020
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DUA 6022: KOMUNIKASI DAN PENYIARAN DALAM ISLAM TAJUK : MEMBUDAYAKAN BAHASA MALAYSIA...
-
1. Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu/akademik Faktor globalisasi dan k...
-
Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti mana termaktub dalam perkara 152(1) Perlembagaan Malaysia haruslah diamalkan dan dihay...
-
Apabila bahasa Inggeris diturunkan statusnya selepas 10 tahun kemerdekaan, perkemba...
No comments:
Post a Comment